Achter het beeldscherm vandaan, in the spotlight
Hij heeft de website gebouwd en zorgt dat-ie werkt, dat er ledenbrieven komen, dat we een receptenstek hebben, dat er webinars gegeven kunnen worden als er een pandemie heerst. En dat is nog maar een greep uit de vele werkzaamheden die webdesigner en fotograaf Koen Bakx achter de schermen doet voor onze coöperatie Goedentijd.
Sommigen hebben hem ook ‘live’ kunnen meemaken, namelijk als hij een rondleiding geeft voor potentiële nieuwe Herenboeren. Ook dat is een taak die Koen op zich heeft genomen, als lid van de Marketing- en communicatiecommissie. Hier laat hij echt zien wie hij is: al improviserend en enthousiasmerend het Herenboerenverhaal vertellen.
Koen, inmiddels werk je al 3½ jaar voor het communicatie- en ICT-gedeelte van onze boerderij; hoog tijd om je eens achter het beeldscherm vandaan te halen om je wat beter te leren kennen, vind je ook niet?
‘Nou…, voor een groep van 35 man mijn verhaal doen, zoals vorige week op de boerderij, daar draai ik m’n hand niet voor om: ik doe al meer dan 30 jaar improvisatietoneel. Dan is het prima om in de spotlight te staan. Maar dit interview is toch wel iets anders, hier word ik een beetje ongemakkelijk van. Er zijn zoveel mensen op de boerderij die er elke week zijn en die veel meer uren maken dan ik. En ook: dat ik straks mijn eigen interview op de website moet gaan zetten. Het voelt een beetje borstklopperig, terwijl ik niet zo in elkaar zit’.
Ik ken je als een vrolijke kerel met veel humor. Heb ik dan nu ook een enigszins bescheiden man tegenover me zitten?
‘Ja misschien wel ja. Het is wel raar om zo openlijk in de picture te komen staan. Maar ik ben enthousiast over het Herenboeren-concept, en daar vertel ik dolgraag over. Dat gaat dan vanzelf. Ik mag ook graag op feestjes zeggen dat ik boer ben geworden. Het is een leuke gespreksopener’.
Dat een biologische komkommer een goed leven heeft gehad, wil ik wel geloven, maar bij zelfs biologisch varkensvlees weet ik dat niet zo zeker.
Oké laten we daar dan beginnen: hoe ben je in contact gekomen met Herenboeren?
‘Ik kende Nol, en die wist dat ik met een vlieger foto’s kon maken. En toen er nog alleen maïs op het veld stond (in 2019 red.) heeft Nol me gevraagd of ik luchtfoto’s van het terrein wilde maken. Eenmaal op weg naar Goedentijd vertelde hij over het plan om een Herenboerderij op te zetten en wat dat inhield. Het klonk heel interessant en goed. Vervolgens hebben m'n partner en ik bekeken of we bereid waren de € 2000,- in te leggen en het risico op verlies te nemen als het allemaal niet door zou gaan’.
Je bent vervolgens snel ingestapt want je hebt HBG-nummer 11.
‘Het was voor mij nog niet duidelijk in hoeverre het snel vol zou zitten, dus ik dacht meteen: gaan met die banaan. Ik wilde er graag bij zijn. De reden dat ik lid wilde worden, ligt vooral in het dierenwelzijn. Dat een biologische komkommer een goed leven heeft gehad, wil ik wel geloven haha, maar bij zelfs biologisch varkensvlees weet ik dat niet zo zeker. Op onze boerderij weet ik dat wel zeker. Veel beter dan hoe het op onze boerderij gaat, kan het voor een varken of rund niet worden. Zelfs onze kippen, die we nu helaas moeten ophokken, hebben het nog altijd beter dan kippen met ‘Beter Leven 3 sterren’- keurmerk.
Naast het dierenwelzijn, is de zorg voor onze aarde ook een reden waarom ik Herenboer ben geworden. Bevordering van de biodiversiteit. Ik vind het bijvoorbeeld ook een goed verhaal dat wij extra kersenbomen hebben geplant, voor de vogels. Wij zijn te gast op hun land, dat vind ik een goede gedachte. Toen Herenboeren op mijn pad kwam, voelde ik: dit is mijn ding, hiermee doe ik het goed’.
En hoe is dat nu, ruim 3½ jaar later?
‘Het bevalt me prima. Mij krijg je niet weg. Maar ik merk wel dat dit jaar een spannend jaar wordt op het gebied van de vrijwilligers. We zijn tijdens de corona gestart, dus we konden niet veel aan de sociale cohesie werken. En daarnaast: het nieuwe is er nu af. Dus blijven vrijwilligers gemotiveerd? Vrijwilligers kunnen zich af gaan vragen: is dit wat ik de komende 10 jaar blijf doen, qua inzet op de boerderij? Dat geldt voor iedereen, dus ook voor mij. Dus het wordt nu belangrijk hoe we stabiliteit krijgen en hoe we bij de sociale cohesie komen, die we voor ogen hadden en die wat mij betreft nog steeds niet optimaal is. Ook hangt er nu best veel verantwoordelijkheid op een paar schouders. Niemand is onmisbaar, maar er zijn wel een paar sleutelfiguren die niet gemakkelijk kunnen stoppen met hun taak voor de coöperatie. Of althans, dat zou wel heel veel impact hebben’.
Alle leden moeten beseffen dat ze medeverantwoordelijk zijn voor het slagen van de boerderij.
Heb jij als marketing- en communicatieman ideeën hoe dat verbeterd kan worden?
‘Dat is volgens mij een bestuurdersvraagstuk, een management vraag. Het is zeker ook communicatie, maar ik denk dat bij de leden inmiddels wel bekend is dat er veel vrijwilligers en commissieleden nodig zijn op de boerderij. Het heeft het afgelopen jaar in elke ledenbrief gestaan en in zowat elk artikel. Misschien wel te veel...
Maar ik zou nu niet zo gauw weten hoe we de leden die zich meer consument voelen dan ondernemer, hoe we die wat meer verantwoordelijkheid kunnen laten voelen voor het slagen van het concept. Ik maak bij de rondleiding wel steeds meer duidelijk: meewerken is niet verplicht, maar zonder meewerkende leden kunnen we niet functioneren. En je bent als lid ook medeverantwoordelijk voor het slagen van het geheel. Je moet het echt willen, dus ik zeg bij een rondleiding wel: “besef goed waar je aan begint”. Ik benoem ook de nadelen van lid zijn van een boerderijcoöperatie, zodat ze niet na 3 jaar weer willen stoppen. Ik weet dat ook andere herenboerderijen met deze kwestie te kampen hebben, we zijn hier niet uniek in’.
Even voor de mensen die jou nog niet goed kennen: wat doe jij precies voor Herenboeren Goedentijd?
‘Ik zit in de communicatie-commissie. En de ICT-commissie, dat ben ik haha. Want ik heb de website gebouwd, dus dat betekent blijkbaar dat je alle computervragen ook weet, hahaha. Ik zit ook in het landelijk overleg van de ICT van Herenboeren Nederland. Daarin hebben we onder andere gekeken naar welke leverancier we het beste kunnen nemen voor het Herenboeren Intranet dat er nog aan gaat komen.
Dat ik in de communicatie-commissie zit, heeft alles te maken met mijn achtergrond: kunstacademie St Joost, afstudeerrichting publiciteitsontwerpen en grafisch ontwerpen’.
Dat maakt jou dus dé geschikte man voor jouw post op de boerderij.
‘Of ik dé man ben weet ik niet, want ik weet niet welke mensen er nog meer lid zijn en wat die kunnen. We hebben niet echt een beeld van wat onze leden zoal doen en kunnen. Maar ik heb ook nog 7 jaar bij een reclamebureau gewerkt en 7 jaar bij een internetbureau. En ik ben ook fotograaf. Net als mijn partner Anke (Gielen, red.) maak ik foto’s in opdracht. Ik heb mijn eigen onderneming pixelXp en maak websites en foto’s voor zzp-ers tot aan mulitnationals. Let wel, ik ben geen systeembeheerder, maar ik weet wel veel van communicatie en internet. Dus ja, ik denk wel dat ik binnen onze coöperatie op de goede plek zit.’
Lachend: ‘Bovendien heb ik geen groene vingers en wél hooikoorts, dus werken op het land moet je mij niet laten doen.’
Heb je naast je werk voor je eigen onderneming en voor onze boerderij ook nog tijd voor hobby’s?
‘Als kind hield ik van computeren en tekenen, maar dat is nu mijn beroep, evenals de fotografie die ik vroeger ook al deed, samen met mijn vader in de donkere kamer. Sinds kort doe ik aan disc-golfen, dat is heel leuk: golfen met een frisbee. Lekker bewegen in de natuur. Tennissen doe ik ook. En als het een beetje mooi weer is, met de fiets naar de boerderij. Maar vooral: improvisatietoneel; dat is de uitlaatklep voor mijn ADHD. Die hobby zou ik niet kunnen missen: alert in het moment zijn, alle filters uit, en gaan. Het is zo heerlijk om op een podium te staan en niet te weten wat je over 5 seconde gaat doen.
We zijn ook veel op reis geweest, maar dat is vooral op initiatief van Anke. Ik ga graag mee en ben blij dat ik op allerlei mooie plekken op de wereld ben geweest. En ik heb er ook veel mooie foto’s kunnen maken’.
Én je geeft fotografie-workshops op de boerderij!
Sarcastisch: ‘Haha, ja dat was vorig jaar een groot succes! Ik ga er misschien nog een geven, maar als er dan weer maar 2 inschrijvingen zijn, gaat het niet door!’
Je noemde daarnet de naam van je partner Anke. We kennen haar als fotograaf op Goedentijd en hebben haar eerder kunnen zien in een interview. Jullie zijn dus wel een creatief koppel?
‘Ja absoluut! We hebben ons destijds ingeschreven voor de Marketing en communicatie-commissie, daar waren ze geloof ik wel blij mee. Ik wilde me wel met de website bezighouden en Anke wilde de foto’s wel gaan maken. Inmiddels ligt er wel veel op mijn bordje, wat marketing en communicatie betreft. Terwijl mijn kracht eigenlijk niet ligt in de regie voeren. Ik ben geen kartrekker, maar eerder iemand die meeduwt. Geef mij maar gewoon een klus, dan zorg ik er wel voor dat het voor elkaar komt. Anke en ik stemmen onderling heel pragmatisch af als er iets voor de boerderij moet gebeuren, bijvoorbeeld foto’s maken’.
Kun je nog iets meer vertellen over wat je allemaal doet voor Goedentijd?
‘Ik doe alles wat te maken heeft met de website, behalve het schrijven van de teksten. En de meeste foto’s zijn door Anke gemaakt. Ik zorg ervoor dat het werkt: niet alleen technisch, maar ook visueel en communicatief. En als er wensen zijn, bijvoorbeeld een receptenstek, dan zorg ik dat dat er komt en bekijk mee hoe mensen dat kunnen onderhouden. En ik regel bijvoorbeeld dat bepaalde e-mails direct als ledennieuws geplaatst worden, en dat er een ledenpagina ‘verstopt’ op de website staat. Dat soort tovertrucks moeten allemaal gemaakt worden. Ik heb ook actief gewerkt aan een marketingplan vanuit onze commissie. En verder regel ik veel voor de interne en externe communicatie: nieuwsbrieven en nieuwsitems maken, het jaarplan en -beeld vormgeven en alles wat verder nog vormgegeven wordt, bijvoorbeeld subsidie-aanvragen, tassen, labels, folders, oorkondes, webinars mogelijk maken, mails beantwoorden’. Ook zit ik in een paar overleg-groepen van Herenboeren Nederland.
Op de boerderij ben je enthousiast aanwezig, maar de meeste werkzaamheden gebeuren dus vooral op de achtergrond, begrijp ik. Hoeveel tijd kost dit alles je?
‘Ja, de maker is inderdaad niet zichtbaar. Ik ben er ongeveer 3 tot 4 dagen per maand mee bezig. En voor de rondleidingen regel ik ook de aanmeldingen en afzeggingen en beantwoord ik vragen via de mail. Dus elke dag even naar de mailbox kijken. En ik ben een perfectionist. Of misschien meer: een kritische vakman. Ik denk erover na hoe we onze boodschap op een goede en duidelijke manier overbrengen. Ik kijk daarbij ook en vooral naar beeldtaal en de emotie van de communicatie. Soms twijfel ik weleens: omdat ik voor mezelf de lat zo hoog leg, vraag ik me af of ik de lat voor anderen soms ook niet te hoog leg. Ben ik te kritisch naar teksten en foto’s? Op mijn werk vind ik het geen enkel probleem om dat te benoemen, maar hier op de herenboerderij dus wel. Ik vind het moeilijk om de lat lager te leggen, want het kost wel veel tijd zo. Bijvoorbeeld met de nieuwe virtuele rondleiding die ik heb gemaakt voor de website. Die moet indruk maken, de juiste snaar aanslaan en aanzetten tot actie.’
Ja, dat is weer een knap staaltje expertise van je!
Koen, veel dank voor al je werkzaamheden. Hopelijk wil je er nog een tijdje mee doorgaan. En dankjewel voor dit openhartige gesprek.
Tekst: Miriam Michels
Fotografie: Anke Gielen