Gepubliceerd:  31 juli 2022 Naar het nieuwsoverzicht

Weekboodschappen op de Herenboerderij gemiddeld €1,25 per mond goedkoper

De producten van de Herenboerderij zijn vergeleken met voornamelijk Ecoplaza, Jumbo, AH en Goei Eete. Daaruit is gebleken dat we onze weekboodschappen op de boerderij gemiddeld €1,25 per mond goedkoper doen. En we spelen niet vals, want in de berekeningen zijn uiteraard ook de weken meegenomen waarop er geen uitgifte was. Het uitgegeven vlees en de extraatjes die wekelijks meegegeven zijn, zitten hier niet in.

Van juni 2020 tot en met december 2021 hield Ed Mathlener alle uitgiften van Herenboeren Goedentijd bij. Hij vergeleek wekelijks de prijs van het biologische assortiment bij de Jumbo, Albert Heijn, EkoPlaza en Goei Eete en anderen met de prijs die je betaald voor een Herenboeren-lidmaatschap.

Weekboodschappen op de Herenboerderij gemiddeld €1,25 per mond goedkoper(klik voor een vergroting)

Bij Herenboeren eten we met de seizoenen mee en hebben we in de wintermaanden te maken met schaarste. In de zomer compenseren we dit met overvloed. Ook zijn er in de maanden februari, maart en april in 2021 weken geweest waarin er geen uitgifte is geweest. Deze weken zijn meegenomen in de jaarberekeningen. We zijn er trots op dat we deze conclusie met elkaar kunnen trekken. 

Grotendeels heeft Ed gewerkt met stuksprijzen. Daar waar een spitskool in de supermarkt een handje vol vult, kan een spitskool van het Herenboerenland ruim 2 keer zo groot zijn. Onze uien daarentegen verschillen weer in grootte. In de supermarkt zijn alle stuks even groot. Industrieel agrarische vormgeving noemt Ed dat. Alles bekeken vanuit het commercieel perspectief.

De consument zou bereid moeten zijn om een eerlijke prijs te betalen, vindt Ed. Het zou mooi zijn als een eco-prijs geïntroduceerd zou kunnen worden waarin de schade aan de natuur, de daadwerkelijke kosten, verpakkingsmaterialen en vervoerskosten meegenomen zouden worden. Daar zou de daadwerkelijke pricing in de supermarkt over moeten gaan. Ed: “Dit zou het juiste kader voor de consument scheppen om de goede afwegingen te maken.”

Vooral bij aardappels viel het Ed op dat de prijs die de consument betaalt voor een biologische aardappel ten opzichte van de productiekosten enorm verschillen, soms wel tot 50%. Ook bij de eieren speelt een dergelijk verhaal. 

Over Ed

Ed Mathlener is een enthousiaste en betrokken vrijwilliger. Hij is 40 jaar geleden in Tilburg komen wonen en heeft conservatorium gestudeerd. Ed is dirigent geweest en heeft als acteur en muzikant gewerkt. De laatste 25 jaren van Ed zijn werkende leven besteedde hij in het onderwijs. Eerst als muziekdocent en later ook in andere vakgebieden en met andere taken, zoals ICT-coordinator en intervisor. Helaas kreeg Ed een herseninfarct en was hij niet meer in staat om zijn oude werk op te pakken. In 2017 is hij zijn revalidatie gestart en toen kwam hij Nol tegen op de Dwalerij. Ed is betrokken bij de Herenboerderij vanaf het eerste uur. Op woensdag ochtend en vrijdag-ochtend helpt Ed bij de oogst en hij speelde een grote rol als vrijwilligers coördinator.

“Herenboeren brengt bij plezier en Gezondheid. Ik ben lekker buiten bezig en ontmoet veel verschillende mensen. Ik vind het heerlijk om te werken op het land en leuk om met de koeien en kippen bezig te zijn. Op de boerderij kom ik tot rust en leer ik mijn energie niveau doseren.”

De tip van Ed:

“Als je tijd hebt om een keer mee te komen werken, doe dat! Het geeft plezier en voldoening. Je eigen oogst voel je dan niet alleen als consument maar ook echt als mede-eigenaar. Daarnaast is het fysiek bezig zijn goed voor je conditie.”

Tekst: Evie Schürmann

Foto's: Anke Gielen